Zobrazení na optické ose

Tento web slouží k demonstraci zobrazení odrazem a lomem na opické ose. Modely optických soustav byly vytvořeny v prostředí interaktivního geometrického náčrtníku Cabri Geometrie 2 a pomocí Cabri Java převedeny na aplety.

V případě že se aplety na vašem počítači nerozběhnou, pravděpodobně musíte 1) nainstalovat Java Virtual Machine (JVM) a 2) povolit ve svém prohlížeči aktivní prvky a skriptování.

Pokud se vám bude zdát, že aplety běží pomalu, můžete si tento web stáhnout ve formátu ZIP (165 kB), rozbalit a následně spouštět ze svého lokálního disku.

 

Základní pojmy optického zobrazení

Předmětový prostor = oblast, kam umisťujeme zobrazovaný předmět, podle dohody je vlevo od optické soustavy.

Obrazový prostor = oblast vpravo od optické soustavy. Je-li obraz v obrazovém prostoru, říkáme, že je SKUTEČNÝ (reálný), je-li obraz v předmětovém prostoru, je VIRTUÁLNÍ (neskutečný, zdánlivý).

Body: O = optický střed čočky; F, F' = ohniska; C = střed křivosti zrcadla; A, B = body předmětu; A', B' = body obrazu.

Úsečky: f = ohnisková vzdálenost; a = předmětová vzdálenost; a' = obrazová vzdálenost; y = výška předmětu; y' = výška obrazu.

Čísla: Z = y'/y = příčné zvětšení.

 

Tento web byl vytvořen pro účastníky 8. běhu kurzu ICT ve výuce FYZIKY, ale je k dispozici všem zájemcům o fyziku či Cabri Geometrii a její využití v příbuzných oborech. Pokud jde o ukázky zobrazení čočkami a zrcadly, doporučuji ke shlédnutí i jiné, dle mého názoru velmi zdařilé aplety, jako např. www.hazelwood.k12.mo.us/~grichert/optics/intro.html, a další.

RNDr. Tomáš Mikulenka, Gymnázium Kroměříž, květen 2005.